2014-02-23 20:26:48

Terenska nastava u učionici?

U petak, 21.02.2014. u prostorima naše škole održane su edukativne radionice u sklopu nastave geografije, a na temu zaštite krša i voda u kršu za učenike 8.c i 8.d razreda.

 

Radionice je organizirala  Javna ustanova za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima Karlovačke županije „Natura viva“ i to u sklopu projekta "Stručno-edukativni programi ZK Slunjčica i ZK Klek,a u našu školu su stigli na poziv nastavnice povijesti i geografije Snježane Miroslavić.

Tako su učenici mogli čuti zanimljivo predavanje o vodama u kršu.Saznali su kako su krška područja bogata podzemnim vodama visoke kakvoće te su iznimno važna u vodoopskrbi.

 

 

Voda je jedinstveni prirodni kemijski spoj koji uvjetuje život, a njezin značaj je mnogostruk. Tako su tijekom predavanja predavači objasnili važnost zaštite podzemnih voda te naglasili koji su to glavni izvori onečišćenja -  otpadne vode iz kućanstava i industrije, odlagališta otpada, prometnice i poljoprivredne aktivnosti.

 

 

Zbog hidrogeoloških značajki hrvatskog krškog područja zagađenje voda brzo se širi. Naime, zbog složenosti pukotinske cirkulacije i odsutnosti filtracije koja je prisutna u stijenama sa međuzrnskom poroznošću, velika količina pitke vode zagadi se u kratkom vremenu. Stoga je potreba za zaštitom tih resursa iznimna.

 

demonstracija brzog zagađenja u krškom reljefu

Jedan od načina prevencije i zaštite okoliša  je i edukacija mladih naraštaja i radionice kao što su ove.

Učenici su tijekom i nakon predavanja postavljali pitanja, davali prijedloge ali i ispunjavali radne listiće čija su pitanja pratila predavanja.

Učenike se također upoznalo i sa speleologijom koja se bavi  aktivnostima kojima je cilj istraživanje (okriće) špilja, jama i drugih podzemnih krških fenomena.

Učenici su već tijekom svog školovanja bili u prilici kroz terenske nastave vidjeti neke špilje te su pokazali svoje znanje između ostalog i o  tome što su stalaktiti a što stalagmiti.

Složenost špilja i jama zahtijeva posebne tehnike i obučenost timova speleologa, te se u dubokim jamama i složenim špiljama aktivnost speleologa može opisati nekom vrstom podzemnog alpinizma. Koliko je to zapravo složena aktivnost učenici su mogli vidjeti prema opremi koju su predavači donijeli sa sobom.Neki učenici su na kraju predavanja imali priliku isprobati opremu i vidjeti složenost samog „sastavljanja“ i oblačenja.

Naravno tijekom istraživanja špilja , speleolozi nailaze i na različite životinje.

  Životinje koje naseljavaju podzemlje prvobitno su bile nadzemne. Tijekom dugog niza godina prilagodbom na špiljska staništa bolje su razvile neka ili dobile nova obilježja, ali istovremeno i izgubile mnoga svojstva, tzv. regresivnom evolucijom. To je pojava redukcije nekih stečenih osobina, tj. razvijanje morfološki jednostavnijih oblika od morfološki složenijih. Neke od glavnih prilagodbi na podzemlje su:

redukcija organa za vid gubitak pigmenta produljenje dijelova tijela i razvoj ostalih osjetila usporen metabolizam dugovječnost nizak stupanj reprodukcije nakupljanje rezerva masti smanjenje agresivnosti prestanak dnevno/noćnog ritma aktivnosti prestanak sezonskih promjena i aktivnosti

U podzemlju nema biljaka, za razliku od nadzemnih ekosustava, pa tako osim nekih bakterija nema primarnih proizvođača. Sva organska tvar u podzemlje dolazi iz nadzemnih ekosustava.

 

čovječja ribica

Šišmiš

Ogulinska špiljska spužvica

Kornjaš

 

 


Osnovna škola Banija