Osnovna škola Banija ponovno se uključila u projekt “Djevojčice u STEM-u”. U projektu sudjeluju učenice sedmih i osmih razreda, a provode ga učiteljica prirode i biologije Andreja Gašparović, učiteljica matematike i fizike Ana Graša, učiteljica informatike Dragana Škrtić i učiteljica kemije i tehničke kulture Ankica Veseljić.
Sudjelovanjem u projektu kod učenica se želi produbiti ljubav i interes prema matematici, prirodnim znanostima i informatici, kao i razvijanje suradnje, kritičkog mišljenja, kreativnosti i komunikacije.
1. aktivnost: Sigurnost na internetu i autorska prava
Prva aktivnost koja je bila zadana je proučiti autorska prava i sigurnost na internetu. Naše su djevojčice odigrale predložene igre kroz koje su ponovile naučeno gradivo. Manje su se nejasnoće pojavile kod autorskih prava.

2. aktivnost: Izrada loga projekta
Druga aktivnost koju su dobile djevojčice je izrada loga projekta. Učenice su izradile nekoliko prijedloga. Glasanjem smo odabrali tri prijedloga koja su stavljena na online stranicu projekta.



3. aktivnost: Predstavljanje djevojčica
Treća aktivnost koju su djevojčice trebale odraditi je njihovo predstavljanje. Učenice su se predstavile svojim avatarima. Što su rekle o sebi, pogledajte u sljedećem videu.
4. aktivnost: Projektni zadatak
Svakoj je školi dodijeljena jedna znanstvenica te je trebalo napraviti plakat (izlaganje) o tome što bi se dogodilo i kako bi izgledao naš život da nije bilo te znanstvenice.
Našoj je školi dodijeljena znanstvenica May – Britt Moser. Nakon istraživanja o radu znanstvenice, učenice su izradile plakat na zadanu temu.

5. aktivnost: Intervju sa znanstvenicama
Sljedeća aktivnost je bila sudjelovanje u online intervjuu sa znanstvenicama koji se održao 12. veljače. Naše su učenice pažljivo slušale izlaganja znanstvenica dr. sc. Renata Vlahović Kruc, dr. sc. Marija Mazor, Dr. sc. Ana Sović Kržić koje su ih zainteresirale svojim opisima radnog mjesta.

6. aktivnost: Ekipno natjecanje “Djevojčice u STEM-u”
U petak, 7. ožujka održano je ekipno natjecanje “Djevojčice u STEM-u”.U ekipi se nalaze dvije učenice sedmih i dvije učenice osmih razreda. Natjecanju su hrabro pristupile učenice sedmih razreda Ida Vraneša i Ivana Samaržija te učenice osmih razreda Jona Kralj i Ema Nahod. Uz rješavanje zadataka ispunjeno zajedničkom suradnjom, smijehom i dobrom voljom naše su učenice zauzele 31. mjesto od ukupno 54 mjesta. Pohvaljujemo učenice za postignuti uspjeh!

Učiteljice Ana, Andreja, Ankica i Dragana
7. aktivnost: Sudjelovanje u CSE Science Factory međunarodnom projektu
CSE Science Factory je međunarodni projekt financiran u sklopu EU programa Obzor. Cilj projekta je poticanje znanstvenog obrazovanja građana i povećanjem interesa za znanstvene studije među mladima. Projekt na međunarodnoj razini vodi International Centre for STEM Education (ICSE) iz Freiburga u Njemačkoj, dok u Hrvatskoj partnerstvo koordiniraju Prirodoslovno-matematički fakultet u Zagrebu (PMF), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) te Hrvatsko matematičko društvo (HMD). Sudjelovanje u projektu provedeno je kroz aktivnosti otvorenog školovanja. To su aktivnosti u kojima se učenici i nastavnici bave znanstvenim problemom relevantnim za njihovu lokalnu zajednicu u obliku projekta u suradnji s vanjskim suradnicima (znanstvenicima, stručnjacima, političarima, roditeljima).
U našoj školi u Projekt smo se uključili početkom ove školske godine u sklopu izvannastvane aktivnosti GLOBE. Učenici su trebali odabrati relevantan problem iz stvarnog života u školi, zajednici, gradu, a iz područja zdravlja, digitalizacije i održivosti te ga provesti prema modelu aktivnosti otvorenog školovanja. Učenici su pod mentorstvom učiteljica Andreje Gašparović i Ankice Veseljić istraživali problem kvalitete zraka. U našem istraživačkom radu procijenili smo kvalitetu zraka u gradu Karlovcu na dvije gradske lokacije praćenjem bioraznolikosti i vrsta lišajeva. Tijekom rada surađivali smo sa znanstvenicom Majom Maslać Mikulec, PMF Biološki odsjek koja je učenicima pomagala u determinaciji vrsta lišajeva. Kroz istraživanje smo spoznali da se kvaliteta zraka u gradu Karlovcu prati samo na jednoj lokaciji na mjernoj postaji DHMZ-a koja se nalazi u Arboretumu. Naše istraživanje je pokazalo da kvaliteta zraka jako ovisi o lokaciji te smatramo da jedna službena lokacija za praćenje kvalitete zraka u gradu Karlovcu nije dovoljna.
Istraživanje smo prezentirali na 20. veljače 2025. na prvom ICSE Science Factory znanstvenom sajamu, a naš projekt proglašen je najboljim u kategoriji održivog razvoja.
U projektu su sudjelovale učenice: Dora Zatezalo, Josipa Hrženjak, Dora Obranović i Lejla Hojdanić koje su ujedno i sudionice ovog projekta.Učenici su kroz provedene aktivnosti surađivali sa znanstvenicima, primjenjivali metode znanstvenog rada, razvijali komunikacijske i prezentacijske vještine te učili o znanosti u konkretnom i interdisciplinarnom kontekstu što je za njih vrlo vrijedno iskustvo. Svakako želimo nastaviti s našim istraživačkim radom kako bi pratili kvalitetu zraka u gradu Karlovcu.

8. aktivnost: STEM festival u Ogulinu stemOGrad
20. svibnja 2025. djevojčice su sudjelovale na završnom festivalu projekta u Ogulinu. Pripremile su i vodile radionicu “OGbox” zajedno s učiteljicama Draganom Škrtić i Ankicom Veseljić.
Radionica je bila organizirana po principu escape rooma, ali se odvijala na otvorenom, u prirodnom okruženju. Učenici su timski rješavali različite zadatke koji su poticali snalažljivost, suradnju i praktično znanje iz prirodoslovlja i tehnologije. Aktivnosti su uključivale orijentaciju pomoću kompasa, prepoznavanje vrsta oblaka, određivanje boje lista, brojenje koraka te mjerenje temperature pomoću micro:bita, istraživanje podataka o znamenitostima grada Ogulina te fotografiranje biljnih i životinjskih vrsta. Radionica je bila dinamična i zanimljiva te su djevojke uživale u svojim voditeljskim ulogama.

