Eratostenov eksperiment
Eratostenov eksperiment je globalni eksperiment u kojem se mjeri opseg Zemlje po meridijanu, kada sunčeve zrake padaju na ekvator pod pravim kutom, a za koji je potreban samo štap i sunčeva sjena.
Eratosten (grč. Ἐρατοσθένης, Eratosthénēs; Cirena ili Kirena, današnji Shahhat, Libija, oko 276. pr. Kr. - Aleksandrija, 194. pr. Kr.) starogrčki matematičar, geograf, putpisac i astronom je prvi čovjek koji je izmjerio Zemlju, oko 200. godine pr. Kr koristeći Sunčeve zrake.
Ove se godina i naša škola pridružila Eratostenovom eksperimentu. Sudjelovali su učenici dodatne nastave fizike i polaznici izvannastavne aktivnosti GLOBE. Eratostenov eksperiment se održava prvog dana proljeća, odnosno na proljetni ekvinocij.
Pokus smo izveli na igralištu škole, gdje imamo najveću količinu Sunčeve svjetlosti. Učenici su mjerili duljinu sjene štapa dugačkog jedan metar. Nakon izvršenog mjerenja sjene, učenici su izračunali duljinu treće stranice trokuta (hipotenuze) koristeći Pitagorin poučak. Uz pomoć učiteljice, izračunali su veličinu kuta pod kojim Sunčeve zrake padaju na Zemlju u podne.
Naše solarno podne bilo je u 12:04. Izračunali smo da je prosječna veličina sjene 100.73 cm, veličina kuta φ=45.29⁰.
Zatim smo izmijenili podatke sa školama koje smo odabrali sa popisa – OŠ Brodarica iz Šibenika i Zespol Szkol Ogolnokształcacych nr 16 iz grada Gorzow iz Poljske. Također smo trebali odabrati zamišljenu školu na ekvatoru gdje je duljina sjene nula radi provjere točnosti mjerenja.
Opseg Zemlje izračunali smo koristeći formulu
Kutna udaljenost je razlika kutova između škola.
Koristeći podatke koje smo dobili iz OŠ Brodarica iz Šibenika, izračunali smo da je opseg Zemlje 55 393 km.
Koristeći podatke koje smo dobili iz Zespol Szkol Ogolnokształcacych nr 16 iz grada Gorzow iz Poljske, izračunali smo da je opseg Zemlje 35 910 km.
Koristeći podatke zamišljene škole na ekvatoru, dobili smo da je opseg Zemlje 40 260 km.
Stvarni opseg Zemlje iznosi 40 075 km.
Zaključili smo da je kod izračuna opsega Zemlje važna točnost mjerenja kao i udaljenost između škola. Pogreška kod mjerenja sa školama iz Šibenika i Poljske je zbog relativno malene udaljenosti između škola. Što je udaljenost između škola veća, to je rezultat točniji.
Učenici su izveli eksperiment i mjerenja pod vodstvom učiteljice matematike i fizike Ane Graše i učiteljice kemije i voditeljice izvannastavne aktivnosti GLOBE Ankice Veseljić.
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |